Cumartesi

SİZ kimsiniz ? Öncelikle nelere sahip olduğunuzu bilmelisiniz.

Hedeflenen kariyer için çok çalışmak ve doğru isler yapmak yeterli değil. Başarının yolu kendinizi bir çalışan olarak değil, bir marka olarak görüp, kendinizle ilgili algıları yönetmekten geçiyor.

  • Odaklanın.
  • Sadeleşin.
  • Anlaşılabilir olun.

SİZ kimsiniz?

Öncelikle neye sahip olduğunuzu bilmelisiniz.

Sahip olduğunuz şeyi tanımıyorsanız, tanıtmak konusunda başarılı olamazsınız. Eğer sahip olduğunuz şeyin değerini bilmiyorsanız, kazancı göremezsiniz, fayda elde edemezsiniz. Siz ne kadar bilgili iseniz ve bunu ne kadar ifade edebiliyorsanız, o kadar etkin ve tutarlı olabilirsiniz.

İnsanlar neden sizi tercih etsinler?

İnsanlar bir markayı satın alırken sadece o ürünü değil, ürün hakkındaki tüm algıyı satın alıyor.

Markalaşma bir “şey” den, bir değer yaratmaktır.

Yapılması gerekenler:

Ne, Niçin, Nerede, Nasıl, Ne zaman, Kim ???

Markalaşma formülünü bu sorularla besleyerek kurguluyor ve yaşama geçiriyoruz.

Markalaşın. Satılan değil, alınan şey markanız olsun. Yaşamda başarılı olmak istiyorsanız, kendinizi bir marka olarak kabul edin ve buna göre davranın.

Kendinizi bir kurumsal şirket markası olarak düşünün.

Şirketin adı, sizin adınız “Ben”

· Kendinizi nerede görüyorsunuz

· Kendinizi nerede ve nasıl görmek istiyorsunuz?

· Markanızı güçlendirmek için neler yapmanız gerekiyor?

Beş yıllık bir dönem için kendinize bir kariyer/pazarlama stratejisi/planı hazırlayın ve olası bir yol haritası çizin. Bu çalışmayı yapmak için;

  • Kişisel SWOT analizinizi çıkartın.
  • Benzersiz yanlarınızı ortaya çıkartın.
  • Uzmanlık konunuzu seçin.
  • Kendinize yatırım yapacağınız alanlar?
  • Gelişmesi gereken bilgi, beceri ve yetenekleriniz?
  • Kişisel isteklerinizi (motivasyonunuzu) besleyen kaynağı keşfedin.
  • Kişisel ürününüz nedir? Ve Geliştirecek yaratıcı çözüm önerileriniz nedir?
  • Toplumsal sorumluluk alanınız nedir?

Markanızı yaratırken;

  • Uzmanlaşmak
  • Yaratıcı olmak
  • Tutkulu olmak
  • Özgün olmak
  • İletişimci olmak
  • Farklılık yaratmak
  • Yenilikçi olmak
  • Güvenilir olmak

ilkelerini sürekli dikkate alın.



Cuma

Kendimi Nasıl Marka Yaparım?

Hayalperest, kaşif, işine duygularını karıştıran bir kelimeciyim ben. Kelimelerin peşine düşerim. Bazen bir kelime bana çok şey anlatır. Tutku ile yürürüm kelimelerin tuzaklarına. Bir tek kelime, bir öykü yazar bana. Bu tuzakta resimler yapar, fotoğraflar çeker, birlikte yaşarız; gelişir, keşfeder ve büyürüz.

Şimdilerde tutsağı olduğum kelime “marka”.

Nedir bu Marka?

Marka kelimesini hep duyardım. Ancak ne türlü bir şey olduğunu, neye benzediğini aklımda oluşturamıyordum.

Bazen bir ayakkabı, bir tişört, bazen bir içecek oluyordu. Hatta bazen bir saat, bazen bir araba oluveriyordu. Nasıl böyle kılıktan kılığa giriyordu? Bukalemun derdim ama sadece rengini değil, şeklini de değiştiriyordu.

Bir gün dükkânın vitrininde bir yazı gözüme çarptı, “Marka Bulunur” yazıyordu.

İçeri girdim, neydi bu marka? Küçük torbalar içinde renkli, bozuk para gibi plastik parçalar gösterdi. Ne işe yarar? “Çay ocaklarında kullanılır, para yerine geçer. Her rengin değeri farklı; sarılar çay, kırmızılar Türk kahvesi, maviler gazoz” dedi. Nasıl yani?

www.tdk.gov.tr diyor ki; marka

  1. Resim veya harfle yapılan işaret.
  2. Bilet, para yerine kullanılan metal veya başka şeyden parça.
  3. Bir ticari malı, herhangi bir nesneyi tanıtmaya, benzerinden ayırmaya yarayan özel isim veya işaret.

www.turkpatent.gov.tr diyor ki; “Marka, bir teşebbüsün mal veya hizmetlerini bir başka teşebbüsün mal veya hizmetlerinden ayırt etmeyi sağlaması koşuluyla, kişi adları dâhil, özellikle sözcükler, şekiller, harfler, sayılar, malların biçimi ve ambalajlar gibi çizimle görüntülenebilen veya benzer biçimde ifade edilebilen, baskı yoluyla yayınlanabilen ve çoğaltılabilen her türlü işaretlerdir. Ticaret, Hizmet, Garanti Markaları.

Hayatımızda yeni bir marka türü daha var, Kişisel Marka. Henüz Türk Patent Enstitüsü kayıtlarında “sınıf” olarak yer almadı. Bu nedenle kaç kişi adının marka tescilini almış, bilmiyoruz. Üstelik yeni bir şey de değil, insanın tarihi kadar eski! Ama adını yeni koyduk, tanımını yeni yaptık.

Kişisel Marka Nedir? Adı üzerinde kişinin marka olmasından bahsediyoruz. Üstelik bir sanatçı, politikacı, sporcu değil, kendi işini yapan iş adamlarından, profesyonel bireylerden, girişimcilerden bahsediyoruz.

Kişisel Marka, kişinin yaşamda sahip olduğu her şeyle; özü, sözü, imajı ile hedef kitlesine/müşterisine verdiği mesaj, yarattığı fark, kendine, işine ve ilişkilerine kattığı değerlere dayalı bir kimlik tanımlamasıdır. Öncelikle kendinizi ve özel farklılıklarınızı belirlemenize, sonra başarınızı bunlar üzerinden gerçekleştirmenizi sağlar.

Markanız; yeteneklerinizin, değerlerinizin ve tutkularınızın ifadesi olur.

Nasıl kişisel marka olunur?

Bir marka yaratmayı, iki kişinin aşk ilişkisine benzetebiliriz. Birbirine “sonsuza kadar” demiş iki kişinin aşkı. Bir aşkta olması gereken her şeyi içine alan, her konuda tatmin, vazgeçilemezlik, her türlü etkileşimin yaşandığı bir beraberlik, müthiş alışverişlerin yaşandığı bir ilişki ve içinde “doğumu, gelişimi ve ölümü” barındıran çok duygusal bir hikâye.

Prensipleriniz marka değerlerini, karakteriniz marka kimliğini, görünüm ve imajınız logoyu, isminiz ise markanızı belirleyecek. Yani her şey “SİZ” in sorumluluğunuzda. “SİZ”i, yani markanızı ortaya koymak için kullanacağınız, algılanmasını istediğiniz kişilik, marka kişiliğinizdir.

İletişimin temel ilkesi olan 5N1K’yı kişisel markanızı yaratırken bir pusula gibi kullanmalısınız. Markanızın öz değerleri, mesajı, kişiliği ve imajı sizin tanımını çok iyi bildiğiniz ve inandığınız “SİZ” olmalıdır.

Markalaşmak güç iştir. Sürekli etkinlik gerektirir. Kişisel marka olmak bir sonuç, bir eylem değil, bir yolculuktur. Seyahat planı önceden hazır, yol haritası değişime/gelişime açık, değişen hedefler doğrultusunda belirlenen hayat yolculuğundadır kişi.

Neden marka olunmalı?

Marka olan kişi kalıcılığını garantiler, ün kazanır, istikrarlı ve değerli kazanç sağlar, örnek alınır.